Årsberetninger
En samling af formandens beretninger fra de halvårlige repræsentantskabsmøder.
Formandens beretning
- PLA’s daglige drift
- Retssager
- Lønstatistik
- Persondataforordningen
- Gå-hjemmøder om ledelse og personalejura
- Ledelsesrådgivning
- Efteruddannelse af personale og kurser i KOL og diabetes 2
- PLA’s arbejde i det kommende halve år
PLA’s daglige drift
Der er fortsat rigtig travlt i PLA. Medlemstallet er på 3.141 fuldtidskapaciteter, og der er et stort behov for hjælp fra PLA. Vores medlemstal er stabilt. Ophører et medlem med at drive praksis, så ophører deres medlemskab af PLA selvfølgelig også. Men heldigvis ser vi at nye klinikejere melder sig ind. Vi får således ca. 50 indmeldelser om året. Vi får rigtig mange henvendelser fra medlemmerne, og besvarer mange telefoner og e-mails. Mange af henvendelserne kan ”klares” med et svar på telefonen eller med en e-mail. Andre henvendelser kræver mere sagsbehandling. I løbet af 2017 er det til dato blevet til ca. 200 juridiske sager, hvoraf mere end halvdelen er en opsigelses- eller bortvisningssag.
Retssager
PLA har pt. ingen verserende retssager.
Lønstatistik
Som I ved, kan der efter PLA overenskomsterne gives løntillæg udover den overenskomstfastsatte normalløn. Medarbejderne har ikke krav på et løntillæg, men der kan individuelt indgås aftale om det. I forbindelse med PLO’s og PLA’s medlemsundersøgelse blev medlemmerne bedt om at give oplysninger om personalet i lægepraksis, herunder lønoplysninger. På den baggrund er der nu udarbejdet en lønstatistik, der gør det muligt, at vejlede vores medlemmer om lønniveauet for de forskellige medarbejdergrupper.
De indsamlede løndata vil endvidere indgå i økonomiske beregninger til brug for vores kommende overenskomstforhandlinger med de faglige organisationer.
Persondataforordningen
Den 25. maj 2018 træder der en ny persondataforordning i kraft i Danmark. Forordningen skærper kravene til, hvordan en arbejdsgiver skal håndtere, opbevare og behandle personoplysninger om blandt andet sine ansatte. Bestyrelsen har besluttet at afsætte midler og ressourcer sådan, at PLA kan rådgive vores medlemmer om, hvordan de bedst muligt lever op til lovens krav. Vi vil være klar med informationsmateriale i starten af det kommende år.
Gå-hjemmøder om ledelse og personalejura
Vi har igen i år tilbudt gå-hjem-møder om ledelse og personalejura hen over efterårs- og vintermånederne. Denne gang er emnet ”Den svære samtale”. Lige som sidst, har vi en ekstern konsulent med. I år er det Mads Crandal, der har erfaring med at arbejde med ledelse i almen praksis. Herudover deltager PLA’s formand, Niels Ulrich Holm, og Lene Vesth, advokat i PLA’s sekretariat. Vi har indtil videre afholdt gå-hjemmøder i København, Silkeborg og Kolding og tager Aalborg og Slagelse i starten af 2018.
Ledelsesrådgivning
PLA har besluttet at iværksætte et tilbud om ledelsesrådgivning. Medlemmerne tilbydes én times telefonisk rådgivning, hvor de kommer til at tale med Ulrik Lange, der selv er læge, og som i mange år har arbejdet med ledelsesrådgivning og lederudvikling i almen praksis. Et par af vores medlemmer har allerede benyttet sig af tilbuddet. Foreløbig vil vi afprøve modellen i et år, hvorefter vi vil tage stilling til, om tilbuddet skal fortsætte.
Prisen for én times rådgivning er 1.000 kr. + moms, hvor PLA dækker halvdelen af udgiften.
Efteruddannelse af personale og kurser i KOL og diabetes 2
Praksispersonalet har ret til fire betalte efteruddannelsesdage om året. Det er arbejdsgiver, der ifølge PLA overenskomsterne dækker udgifterne hertil.
Med overenskomst om almen praksis 2018 er det blevet aftalt at praksispersonalet kan deltage i tilskudsberettiget efteruddannelse, hvor kurserne omhandler behandlingen af borgere med diagnoserne diabetes type 2 og KOL. Her vil det altså være muligt at få dækket en del af de omkostninger, der er forbundet med at sende personalet på efteruddannelse.
Når der ligger mere materiale klar om kurserne, vil PLA orientere om dem på vores hjemmeside.
Arbejdet det kommende halve år
Det kommende år vil sekretariatet, udover at have fokus på den daglige drift, forberede sig til de kommende overenskomstforhandlinger. I foråret skal vi forhandle med HK Privat om fornyelse af lægesekretæroverenskomsten. Det vil I høre mere om til forårets repræsentantskabsmøde, hvor I skal godkende vores overenskomstkrav.
Tak for ordet.