Årsberetninger
En samling af formandens beretninger fra de halvårlige repræsentantskabsmøder.
Overenskomstforhandlingerne
PLA’s overenskomster med HK/Privat og med DSR/dbio blev forhandlet færdig den 19. april og den 12. september 2005.
Hvad angår lægesekretæroverenskomsten blev parterne efter flere forhandlingsmøder og til sidst en lang nats forhandling enige om en ny 3-årig overenskomst, med særlig vægt på de bløde værdier, styrkelse af efteruddannelsen og en udbyggelse af pensionen.
For konsultationssygeplejerskerne og bioanalytikernes vedkommende var øvelsen sværere, og vi endte som bekendt i forligsinstitutionen, hvor vi efter 12 intense timers forhandling blev enige om en 3,5 årig overenskomst.
Begge overenskomstforlig er ifølge PLA’s bestyrelse velafbalancerede såvel økonomisk som indholdsmæssigt. PLA er med overenskomstfornyelserne fulgt med - men er ikke over - udviklingen på det offentlige arbejdsmarked og forligene sikrer, at almen praksis fortsat er en attraktiv arbejdsplads for lægesekretærer, konsultationssygeplejersker og bioanalytikere. Men vi har også vist, at det var rigtigt af os at danne en arbejdsgiverforening, der kunne give et modtræk til Dansk Sygeplejeråds ensidige fastsættelse af lønningerne. At det holdt så hårdt at blive enige viser efter bestyrelsens opfattelse, at vi fik brudt den tradition godt og grundigt.
Begge overenskomstresultater blev efterfølgende godkendt af parternes kompetente forsamlinger. For PLA skete godkendelsen, i henhold til repræsentantskabets egen beslutning, ved skriftlig afstemning blandt repræsentantskabet. Orienteringsmateriale og stemmeseddel blev udsendt til repræsentanterne.
Overenskomstfornyelsen for lægesekretærerne blev stemt hjem med 51 stemmer for og 1 imod, 1 tog ikke stilling. Overenskomstfornyelsen for konsultationssygeplejerskerne og praksisbioanalytikerne blev stemt hjem med 48 for og 3 imod, 1 tog ikke stilling.
I henhold til PLA’s vedtægter er der som udgangspunkt pligt til at give fremmøde på repræsentantskabsmøder. Parallelt hermed er der ligeledes pligt til at stemme ved en skriftlig afstemning om et overenskomstresultat. På trods heraf var deltagelsen i afstemningen ikke overvældende, stemmeprocenten var kun ca. 70, hvilket giver anledning til overvejelser om hvorvidt det er hensigtsmæssigt med skriftlig afstemning i forbindelse med overenskomstindgåelse. I bestyrelsen har vi selvfølgelig overvejet, om afstemningen er druknet i posten – eller om orienteringen vedrørende resultat og afstemning ikke har været optimal. Det indirekte demokrati, der ligger i vores repræsentantskab forpligter til at tage stilling – en høj stemmeprocent er derfor et must. Vi vil derfor gerne høre repræsentantskabets egen vurdering af forløbet af afstemningen.
Klinikpersonalets Uddannelsesfond
En af vores hovedkrav under overenskomstforhandlingerne var at få suspenderet indbetalingerne til Klinikpersonalets Uddannelsesfond. Der var for mange midler i kassen og selve indbetalingsformen var meget bureaukratisk. Fondens formue udgjorde pr. 1. januar 2005 ca. 1,6 mio. kr. I 2005 er der indtil overenskomsternes udløb pr. 31. maj indbetalt ca. 700.000 kr. til fonden, heraf skal der videresendes ca. 200.000 kr. til FIU. Der er således omkring 2 mio. kr. til fondens forskellige aktiviteter i perioden 2005-2008. Disse midler skal selvfølgelig bruges konstruktivt. Og det tegner rigtigt godt.
Fondens indgik i 1. halvår 2005 et samarbejde med Center for forebyggelse under Sundhedsstyrelsen vedrørende udvikling af et efteruddannelseskursus for klinikpersonale ”Fit for forebyggelse”. Samarbejdet har resulteret i udbud af 2 pilot-kurser, dels på CVU Øresund, dels på CVU Sønderjylland. Søgningen på disse 2 kurser var overvældende, idet der meldte sig ca. 170 deltagere til 50 pladser. Kurserne er i fuld gang og den endelige evaluering af kurserne forventes at foreligge i januar 2006. Allerede nu er der dog truffet beslutning om at udbyde kurserne permanent i 2006.
Fondens anden succes har i år været afholdelse af Klinikpersonalets Uddannelsesdag. Dagen løb af stablen den 7. oktober i Odense, hvor 225 klinikpersonaler mødte op til en dag om forebyggelse af hjertekarsygdomme, foredrag om ”adfærd, kommunikation og samarbejde” samt workshops om ”den muslimske patient” og ”den vanskelige samtale”. Uddannelsesdagen fik af deltagerne en meget positiv evaluering – og allerede nu barsles med en gentagelse af dagen i 2006.
Herudover har fonden i år sponsoreret afholdelse af det årlige træf for RIV-tovholderne – et træf som tovholderne sætter meget stor pris på. Og endelig har fonden støttet afholdelsen af nogle små lokale arrangementer – dels monofaglige, hvor f.eks. konsultationssygeplejerskerne i et område er blevet undervist i akut førstehjælp, andre i ”den motivationsskabende samtale”, og en Riv-gruppe er undervist/rundvist i hospiceverdenen.
Aktuelt er der i fondsregi aftalt møde med en række skoler som udbyder AMU-kurser (=arbejdsmarkedsuddannelser). Skolerne er meget interesseret i at udbyde kurser af særlig interesse for almen praksis. Et kursus på sådan en skole er billigt (500-750 kr. pr. uge) og arbejdsgiveren kan opnå refusion såfremt der betales løn under kurset ( 3205 kr. pr. uge). Kurserne er af 3-5 dages varighed, og kan godt være á enkeltdage. Det er derfor et spændende tiltag, som forhåbentlig kan resultere i, at vi kan sende vort personale på relevant efteruddannelse for små midler.
I december afholder fondens styregruppe møde, hvor man bl.a. skal tage stilling til fondens aktiviteter i 2006. Klinikpersonalets uddannelsesfond vil udsende et informationsbrev om kommende aktiviteter, ligesom jeg vil opfordre jer til at følge med på PLA’s hjemmeside, hvor fonden har sit eget hjørne, og hvor aktiviteter jævnligt vil blive opdateret.
Vikarer i almen praksis
Vores praksis er sårbar, når praksispersonalet er fraværende f.eks. pga. sygdom, kursus eller ferie. Denne kendsgerning har givet os anledning til at overveje, om vi kunne ruste os bedre i sådanne situationer. Der har bl.a. været overvejelser om at etablere en elektronisk jobbank/ vikarbank, hvor man som arbejdsgiver kunne søge personale – og hvor interesseret personale kunne tilbyde sig. Disse overvejelser er hidtil strandet på, at en sådan etablering er dyr, men vi arbejder fortsat på at finde en rentabel løsning. VI hører også gerne hvad I mener om den ide.
Sideløbende med disse overvejelser blev PLA primo 2005 kontaktet af Foreningen af danske lægestuderende, Fadl. Fadl er meget interesseret i at udvide deres marked for udsendelse af lægestuderende, og ifølge Fadl kunne almen praksis være en oplagt aftager. De medicinstuderende vil kunne fungere som lægesekretærer både i kortere og længerevarende vikariater. Fadl udsender faktisk allerede i dag flere studerende til almen praksis, og – efter sigende med stor succes. De medicinstuderende er meget interesserede i praksisjobbet, de er lærenemme og flere af dem har allerede i dag kendskab til de edb-systemer, som bruges i praksis.
Umiddelbart var Fadl interesseret i at indgå en overenskomst med PLA for dette studenter-arbejde, men da arbejdsområdet allerede er dækket af PLA’s overenskomst med HK, har vi måttet afvise Fadl’s ønske. En medicinstuderende, som ansættes i almen praksis, vil som udgangspunkt skulle aflønnes som en ikke-uddannet lægesekretær og ansættes i henhold til PLA’s overenskomst med HK. Herudover kommer der naturligvis et formidlingshonorar til Fadl, som i øvrigt vil tage sig af alt det praktiske i relation til lønudbetaling, indberetning til skattevæsenet mv.
PLA har derfor valgt at samarbejde med Fadl om en lille informationskampagne for brugen af medicinstuderende. Til gengæld har Fadl lovet at tilbyde medicinstuderende særlige kurser af relevans for almen praksis, primært i relation til edb-systemerne, således at Fadl på forespørgsel let vil kunne anvise en kvalificeret vikar.
Vi forventer at informationskampagnen ville kunne søsættes primo 2006 og vi håber, at det vil blive en succes. Ved at få medicinstuderende gjort interesseret i praksisjobbet øjner vi jo samtidig en god mulighed for at rekruttere kommende kolleger.
Daglig drift og medlemmer
Oven på overenskomstforhandlingerne er dagligdagen nu igen etableret i PLA. Vi behandler henvendelser fra medlemmerne, såvel telefoniske som skriftlige, og vi er i en række sager løbende i dialog med praksispersonalets organisationer. Herudover er PLA aktuelt involveret i 2 retssager, og et par er domsforhandlet siden sommerferien. Som arbejdsgiverforening skal vi indimellem afprøve nogle grænser, f.eks. i opsigelses eller bortvisningssager – og det gør vi også – og nogle gange med et for arbejdsgiveren negativt resultat.
Deltidssagen, som PLA har anket til Højesteret, er nu langt om længe berammet til domsforhandling i januar 2006. Vi ser med stor spænding frem til denne domsforhandling og Højesterets afgørelse – og det er vi ikke alene om. Sagen er helt principiel og vore kolleger i andre arbejdsgiverforeninger ser med ligeså stor forventning frem til et – forhåbentligt – positivt resultat.
PLA tæller nu 2440 medlemmer i almen praksis, heraf 19 praktiserende speciallæger. Med 2440 medlemmer må vi konstatere, at vi stort set har hvervet alle potentielle PLO’ere til PLA. Skal PLA vokse sig større, må vi søge medlemmer blandt andre arbejdsgiverlæger, f.eks. vore kolleger i FAPS. Bestyrelsen besluttede derfor før sommerferien at rette henvendelse til FAPS’ernes sekretariat med det formål at udsende information om PLA til de enkelte FAPS’ere.
Vor henvendelse resulterede i, at FAPS’erne via FAS-information (svarende til PLO’rientering) har kunnet orientere sig om mulighederne for et medlemskab i PLA. Og faktum er, at 19 FAPS’ere til dato har tilsluttet sig PLA – men flere skal naturligvis være velkomne. – For jo større PLA er – des stærkere. Og vi mener vi har et rigtigt godt tilbud – både til jer og til dem.