Årsberetninger
En samling af formandens beretninger fra de halvårlige repræsentantskabsmøder.
Formandens beretning
- PLA’s daglige drift
- Gå-hjemmøder om personaleledelse
- Medlemsundersøgelsen
- Klinikpersonalets uddannelsesdag
- RIV
- PLA’s arbejde i det kommende halve år
PLA’s daglige drift
PLA har oplevet en mindre medlemstilgang. Vi har nu 3.142 medlemmer, hvoraf de 154 er FAPS’ere. Medlemstallet bliver opgjort på en lidt anden måde nu end tidligere, i det vi opgør antal medlemmer i fuldtids lægekapaciteter, som også er den måde vi opkræver kontingent efter.
I sekretariatet, der består af 3 jurister, 2 sekretærer og en student, er der fortsat travlt, Sekretariatet varetager medlemmernes interesser og besvarer medlemshenvendelser om ansættelsesretlige spørgsmål - både telefonisk og på mail. Vi har alene på vores PLA-mail i år til dato besvaret ca. 450 mail-henvendelser. Dertil kommer de henvendelser, som bliver oprettet som deciderede sager, og der er vi antalsmæssigt oppe på ca. 230 PLA-sager her med udgangen af november. Der bliver typisk oprettet sager i de situationer, hvor vores medlemmer bliver mødt med krav fra de faglige organisationer som følge af afskedigelse af konsultationspersonale. Men kravene fra vores modparter kan også handle om efterbetaling af løn, afregning af ferie og korrekt slutafregning, når en medarbejder ophører. I en stor del af tvisterne ender PLA med at forhandle en forligsmæssig løsning på plads som et alternativ til en retssag.
PLA har således pt. ingen verserende retssager.
Gå-hjemmøder om personaleledelse
Som noget nyt har PLA henover efteråret udbudt gå-hjem-møder med fokus på personaleledelse og personalejura. Møderne er blevet udbudt i alle regioner. Vi indledte med København (den 30. august), Sorø (den 4. oktober) og Herning (den 27. oktober). I næste uge skal vi til Kolding (den 29. november) og endelig til Ålborg i starten af det nye år (den 17. januar).
Konceptet er, at deltagerne præsenteres for et oplæg om udfordringerne ved at være personaleleder på en lille arbejdsplads med ofte nærmest familiære relationer. Oplægget varetages af Heidi Bøgelund Frederiksen, der er leder af SydPOL og arbejder med organisations- og ledelsesudvikling i almen praksis i Region Syddanmark. Derefter gennemgår deltagerne tre cases i grupper. De enkelte cases bliver gennemgået både ud fra en ledelsesmæssige vinkel og en personalejuridisk vinkel (som varetages af en af PLA’s advokater). Desuden har jeg deltaget i møderne qua min erfaring i organisations- og ledelsesudvikling, men også fordi jeg gerne vil ud og fornemme, hvad der rører sig blandt medlemmerne.
Deltagerne er efter hvert møde blevet bedt om at komme med en evaluering af mødet. I den forbindelse har vi også bedt om en tilbagemelding på, om PLA bør tilbyde rådgivning om personaleledelse, undervisning i personaleledelse eller, og om det kunne være interessant at indgå i et ledelsesnetværk.
Der har været (og er) rigtig pæn tilslutning til møderne, og på baggrund af evalueringerne kan vi også konstatere, at deltagerne har været rigtig tilfredse med vores nye tilbud. Desuden har mange af deltagerne givet udtryk for, at de gerne vil have mere hjælp til rollen som personaleleder. Mange angiver, at de gerne vil deltage i ledelsesnetværk. Og det er noget vi i bestyrelsen og sekretariatet arbejder videre med.
Medlemsundersøgelsen
PLA og PLO udsendte sammen den 11. november en medlemsundersøgelse til alle medlemmer af PLA og de medlemmer af PLO, der ikke er medlem af PLA. Baggrund for undersøgelsen er, at vi i den grad mangler oplysninger om lægepraksis brug af praksispersonale. Oplysninger, som vi ikke kan få andre steder fra, end fra medlemmerne selv.
PLO skal bruge oplysninger til de kommende overenskomstforhandlinger, hvor der er behov for viden om den samlede lønsum til ansat personale. Den viden er essentiel, da nettoindtægten i almen praksis – overskuddet – er faldet. Og vi kan se, at en af årsagerne er, at omkostningerne til personale er steget markant. Den udvikling har vi brug for at vide mere om. Er det fordi medarbejderne får højere løn, eller er det fordi antallet af medarbejdere er steget?
For PLA’s vedkommende har vi behov for viden om,
- hvilken løn, der betales udover den overenskomstfastsatte,
- hvilken uddannelsesmæssig baggrund personalet her (hvilket er relevant, når PLA løbende skal forholde sig til ønsker om overenskomstindgåelse, fx fra Jordemoderforeningen, men også relevant for at kunne vurdere, hvor mange medarbejdere, der er ansat under henholdsvis den ene og anden overenskomst),
- hvor mange år, der enkelte medarbejder har været ansat,
- hvilken alder personalet har (hvilket fx er relevant i forhold til at vurdere, hvor mange der er berettiget til seniorbonus, eller hvor mange vi har i den fødedygtige alder), og
- hvad de samlede udgifter til personalet er.
Med de oplysninger ”i hus” vil PLA have langt bedre forudsætninger for de kommende overenskomstforhandlinger. Men vi vil også kunne bruge undersøgelsen som grundlag for udarbejde lønstatistikker. PLA’s medlemmer efterlyser nemlig ofte en opdateret lønstatistik til brug for de årlige lønforhandlinger.
Vi har i undersøgelsen også fået tilføjet spørgsmål til afdækning af medlemmernes tilfredshed med PLA.
I skrivende stund har vi fået ca. 840 besvarelser. Jeg vil opfordre alle medlemmerne til at besvare spørgeskemaet. Det er hjælp til selvhjælp!
Klinikpersonalets uddannelsesdag
I år har der været afholdt tre uddannelsesdage for klinikpersonalet i almen praksis. På uddannelsesdagene er der blevet drøftet aktuelle og tværfaglige emner, og der er givet indblik i de mangeartede situationer, der forekommer i almen praksis. Uddannelsesdagene har været en succes med mange deltagere og vil blive gentaget i det kommende år.
Klinikpersonalets uddannelsesdag er blevet til i et samarbejde mellem PLA og de faglige organisationer, HK/Privat, DSR og dbio.
RIV (ringe i vand)
PLA har igen i år, valgt at yde et tilskud til dækning af afholdelsen af det årlige RIV landsmøde, som er et inspirationstræf for tovholdere i hele landet.
Arbejdet det kommende halve år
Det kommende år vil sekretariatet have fokus på at udvikle nye kursustilbud til medlemmerne, medlemsundersøgelsen og den daglige drift.