Årsberetninger
En samling af formandens beretninger fra de halvårlige repræsentantskabsmøder.
Formandens beretning
- PLA’s daglige drift
- I gangværende retssager
- Medlemsundersøgelsen
- Gå-hjemmøder om ledelse og personalejura
- Klinikpersonalets uddannelsesdag
- PLA’s arbejde i det kommende halve år
PLA’s daglige drift
Der er fortsat rigtig travlt i PLA. Medlemstallet er på ca. 3.155 (svarende til 3.128 fuldtidskapaciteter), og der er et stort behov for hjælp fra PLA. Vi får rigtig mange henvendelser fra medlemmerne, både telefoner og e-mails. Som I nok ved, har vi en PLA mail, hvor medlemmerne sender spørgsmål ind om stort og småt. Det kan være spørgsmål om ferieafvikling, overtidsregler eller spørgsmål om, hvordan man opsiger sit personale. Hvis henvendelsen kræver mere behandling, opretter vi en sag. I løbet af det første kvartal af 2017 har vi oprettet godt 100 sager, hvoraf mere end halvdelen er en opsigelses- eller bortvisningssag. Udvikler en opsigelses- eller bortvisningssag sig til en fagretlig tvist, bistår PLA vores medlemmer i forhandlingen med medarbejderens fagforening eller advokat. Sådanne forhandlinger foregår typisk ude i medlemmets lægepraksis, så vores jurister og advokater kommer rundt i landet.
Retssager
PLA har pt. ingen verserende retssager. Men en af vores sager har ikke kunnet løses forligsmæssigt, og medarbejderens fagforening har meddelt, at næste trin er en stævning mod vores medlem. PLA bakker op om medlemmet, så måske kan vi fortælle mere om sagen på vores næste repræsentantskabsmøde.
Medlemsundersøgelsen
PLA udsendte ultimo sidste år, i samarbejde med PLO, en medlemsundersøgelse, for at få afdækket praksis’ personalesammensætning og få flere oplysninger om praksispersonalets løn. Det er min vurdering, at det har stor værdi både for PLA og for PLO, at vi nu, for første gang, får dette overblik.
Lønoplysningerne skal PLA bruge, når vi skal overenskomstforhandle næste år, og så vil vi også bruge oplysningerne til at få lavet en lønstatistik, som vores medlemmer kan bruge, når de skal lønforhandle med deres medarbejdere.
I forbindelse med medlemsundersøgelsen bad vi også vores medlemmer om at besvare nogle spørgsmål om tilfredsheden med PLA. Langt hovedparten er tilfredse, eller meget tilfredse, med den rådgivning og bistand, de har fået. For en arbejdsgiverforening som PLA er det helt centralt, at medlemmerne er tilfredse med den service, vi leverer, så det er vi selvfølgelig glade for. Vi vil dog også bruge besvarelserne til at se på, om der er områder, vi kan gøre anderledes eller gøre på en bedre måde.
Gå-hjemmøder om ledelse og personalejura
Vi har over efterår og vinter afholdt gå-hjem-møder om ledelse og personalejura. Gå-hjem-møderne har været afholdt i alle regioner. På baggrund af medlemmernes evaluering af gå-hjem-møderne må vi sige, at de har været en succes og noget, som medlemmerne gerne vil have, vi fortsætter med. Vi overvejer derfor at gentage gå-hjem-møderne til efteråret.
Klinikpersonalets Uddannelsesdag
I år skal der igen afholdes tre uddannelsesdage for klinikpersonalet i almen praksis. Emnerne på uddannelsesdagene er aktuelle og tværfaglige og giver indblik i de mangeartede situationer, der forekommer i almen praksis.
Dagene er placeret i både øst og vest – to i foråret i henholdsvis Korsør og Rebild Bakker og én i efteråret i Kolding. Programmerne er indholdsmæssigt ens, men med forskellige oplægsholdere
Klinikpersonalets uddannelsesdag er blevet til i et samarbejde mellem PLA og de faglige organisationer, HK/Privat, DSR og dbio.
Arbejdet det kommende halve år
Det kommende år vil sekretariatet have fokus på den daglige drift, men der vil også være fokus på at få udviklet nye tilbud til medlemmerne.
Tak for ordet.