Årsberetninger
En samling af formandens beretninger fra de halvårlige repræsentantskabsmøder.
Formandens beretning
7. april 2018
Formandens beretning
- PLA’s daglige drift
- Retssager
- Persondataforordningen
- Gå-hjemmøder om ledelse og personalejura
- Klinikpersonalets Uddannelsesdag
- PLA’s arbejde i det kommende halve år
PLA’s daglige drift
Medlemstallet er på 3.188, og vi får rigtig mange henvendelser fra medlemmerne. Det kan være spørgsmål om løn og andre ansættelsesvilkår eller spørgsmål om, hvordan en medarbejder skal opsiges. Vi har de tre første måneder af 2018 behandlet ca. 40 sager, der vedrører opsigelse eller bortvisning af en medarbejder.
Udvikler en opsigelses- eller bortvisningssag sig til en fagretlig tvist, bistår PLA vores medlemmer i forhandlingen med medarbejderens fagforening eller advokat. Sådanne forhandlinger foregår typisk ude i medlemmets lægepraksis, så vores jurister og advokater kommer rundt i landet.
Retssager
PLA har pt. ingen verserende retssager.
Persondataforordningen
Den 25. maj 2018 træder der en ny EU-persondataforordning i kraft i Danmark. Forordningen skærper kravene til, hvordan en arbejdsgiver skal håndtere, opbevare og behandle personoplysninger om, blandt andet, sine ansatte. Bestyrelsen har besluttet at afsætte midler og ressourcer sådan, at PLA kan rådgive vores medlemmer om, hvordan de bedst muligt lever op til lovens krav.
Det har været en lang proces, og PLA har brugt en del ressourcer på arbejdet med de nye regler, sådan at disse bliver gjort brugbare og forståelige for PLA´s medlemmer. Men det er svært stof.
Derfor har PLA lavet en temaside omkring persondataforordningen, hvor PLA-medlemmer kan hente relevant materiale. På hjemmesiden ligger der således skabeloner til oplysningstekst til medarbejderne om, hvordan deres data bruges og opbevares, skabelon til samtykke til brug af personfølsomme oplysninger og en oversigt over hvilke dataaktiviteter, der er i praksis. PLA’s medlemmer kan også finde slettevejledning, sikkerhedsguide og en tjekliste til databehandleraftaler.
Vejledninger og skabeloner er lavet i samarbejde med en specialist i persondataret hos advokatfirmaet Bruun Hjejle.
Gå-hjemmøder om ledelse og personalejura
Vi har nu været rundt i alle regioner med vores gå-hjem-møder om ledelse og personalejura. Denne gang har emnet været ”Den svære samtale”. Vi har haft en ekstern konsulent med, Mads Crandal, der har erfaring med at arbejde med ledelse i almen praksis. Herudover har PLA’s formand, Niels Ulrich Holm, og Lene Vesth, advokat i PLA’s sekretariat, deltaget i gå-hjem-møderne.
98 medlemmer har tilmeldt sig møderne, og tilbagemeldingerne fra deltagerne har været positive. Vi har derfor i bestyrelsen besluttet at fortsætte med gå-hjem-møderne.
På baggrund af tilbagemeldingerne fra medlemmerne har bestyrelsen besluttet at udvide gå-hjem-møderne tidsmæssigt, sådan at møderne bliver af 4 timers varighed med en kombination af undervisning i personalejura samt debat og erfaringsudveksling.
Undervisningen vil starte med et relevant ansættelsesretligt emne, og derefter vil der være et oplæg fra ledelseskonsulenten med efterfølgende diskussion i plenum med udgangspunkt i konkrete cases. Her vil såvel den juridiske som den ledelsesmæssige vinkel i løsningen af eksemplerne blive behandlet.
Klinikpersonalets Uddannelsesdag
I år skal der igen afholdes tre uddannelsesdage for klinikpersonalet i almen praksis. Emnerne på uddannelsesdagene er aktuelle og tværfaglige og giver indblik i de mangeartede situationer, der forekommer i almen praksis.
Med overenskomst for almen praksis 2018 forudsættes det, at praksispersonalet varetager opgaver i behandlingen af patienter diagnosticeret med diabetes 2 og KOL. Denne gang vil det derfor være muligt for personalet, at deltage i sessioner om KOL og diabetes, herunder om behandling med insulin.
Dagene er placeret i både øst og vest – to i foråret i henholdsvis Korsør og Rebild Bakker og én i efteråret i Kolding. Programmerne er indholdsmæssigt ens, men med forskellige oplægsholdere
Klinikpersonalets uddannelsesdag er blevet til i et samarbejde mellem PLA og de faglige organisationer, HK/Privat, DSR og dbio.
Arbejdet det kommende halve år
Det kommende halve år ”står på” overenskomstforhandlinger. Her i maj og juni er det lægesekretæroverenskomsten, vi skal have fornyet, og efter sommerferien starter vi på forberedelsen til overenskomstforhandlingerne med DSR og dbio.
Tak for ordet.