Årsberetninger
En samling af formandens beretninger fra de halvårlige repræsentantskabsmøder.
Daglig drift og medlemmer
Driften i PLA går fortsat planmæssigt. Overenskomstforhandlingerne tager vi som bekendt først hul på i 2008, så indtil da koncentrerer vi arbejdet i PLA om at give medlemmerne den bedst mulige service.
PLA har nu 2636 medlemmer, heraf 44 FAPS’ere, og der kommer hele tiden nye medlemmer til.
PLA’s retssager
PLA fører som bekendt også egentlige retssager for medlemmerne. Pt. har vi dog ingen retssager – alle tvister er det lykkedes os at forlige. Vi har kun én sag som skal forhandles i tvistighedsnævnet i løbet af et par måneder. Det er en sag som vi tidligere har orienteret jer om, hvor et PLA-medlem har indgået en uddannelsesaftale med en voksenelev ud fra nogle forudsætninger, som viste sig ikke at holde, idet eleven som voksenelev ikke var tilskudsberettiget. HK kræver nu - på vegne af eleven - at lægerne efterbetaler over 150.000 kr. PLA er i sagen repræsenteret af vores eksterne advokatforbindelse Bech-Bruun.
Af afsluttede retssager og interessante forlig siden repræsentantskabsmødet i november 2006 kan jeg berette følgende:
I den ene af sagerne blev der afsagt dom i november 2006. Sagen drejede sig om, hvorvidt opsigelsen af en særdeles samarbejdsvanskelig sekretær var sagligt begrundet, herunder om arbejdsgiverlægen kunne bevise, at der var afgivet flere mundtlige advarsler. Herudover skulle retten tage stilling til, om lægen kunne kræve tre måneders løn betalt tilbage, fordi sekretæren i en fritstillingsperiode - efter PLA's opfattelse - ikke havde forsøgt at finde nyt arbejde og dermed ikke havde opfyldt sin tabsbegrænsningspligt. Under fritstillingen modtog sekretæren løn uden samtidig at erlægge en arbejdsydelse.
Byretten kom frem til, at man ikke med tilstrækkelig sikkerhed fandt det godtgjort, at der var givet mundtlige advarsler til sekretæren, som derfor fik tilkendt en godtgørelse svarende til 4 måneders løn. Til gengæld var dommeren enig i, at sekretæren ikke havde opfyldt sin tabsbegrænsningspligt, hvorfor sekretæren blev dømt til at tilbagebetale 3 måneders løn samt feriepenge, hvilket betød, at lægen kom til at betale i alt 17.000 kr. + renter. Dommeren besluttede, at hver part skulle betale sine sagsomkostninger.
Den anden sag var PLA’s første sag for en FAPS-læge. Lægen havde overtaget praksis for et par år siden og med praksis fulgte en sekretær med lang anciennitet. Samarbejdet med sekretæren forløb ikke helt glat, og umiddelbart efter at have fået en advarsel sygemeldte sekretæren sig og forblev sygemeldt i et par måneder. Da lægen modtog en ny varighedserklæring på 6 uger, valgte lægen at opsige sekretæren. Sagen blev domsforhandlet i byretten i december 2006, og på baggrund af dommerens tilkendegivelse efter domsforhandlingen blev sagen forligt og endte med, at sekretæren fik en godtgørelse på 55.000 kr. svarende til 4 måneders løn ud af 6 mulige efter funktionærlovens regler om godtgørelse for usaglig opsigelse. Rettens begrundelse var, at sygdomsfraværet set ud fra sekretærens anciennitet ikke havde haft en tilstrækkelig længde, at det på opsigelsestidspunktet kunne begrunde en saglig opsigelse. Retten besluttede endvidere, at PLA skulle betale 14.000 kr. i sagsomkostninger til sekretærens advokat.
Den tredje sag handler om en læge, der ikke kunne sælge sin praksis, og som derfor valgte at lukke den. Forinden havde lægen opsagt sin sekretær med 6 måneders varsel. I forbindelse med lukningen af praksis 1 måned før opsigelsesvarslets udløb blev sekretæren ikke udtrykkeligt fritstillet, men hun skulle naturligvis ikke møde på arbejde, da praksis var ophørt. Inden praksislukningen valgte amtet at købe lidt inventar og journalmateriale (§ 2-aftale) af lægen, og derefter etablerede amtet en midlertidig lægebemandings-løsning i pågældende by. Amtet havde under hele forløbet bedt lægen om at påvirke sekretæren til at acceptere ansættelsen i amtsligt regi. Sekretæren lod sig herefter ansætte i den nye praksis med start 1 måned før opsigelsesvarslets udløb, og amtet gav sekretæren særdeles favorable ansættelsesvilkår fra ansættelsens start, herunder retten til 6 måneders opsigelsesvarsel, men amtet ville ikke anerkende oprindelig anciennitet.
Tvisten drejede sig om, hvorvidt sekretæren var blevet ”virksomhedsoverdraget”, således at lægen som arbejdsgiver var frigjort fra en række forpligtelser. I modsat fald havde sekretæren krav på 3 måneders fratrædelsesgodtgørelse fra lægen samt eventuelt en ekstra månedsløn for den måned, hvor hun allerede var ansat af amtet (til højere løn). Det samlede krav fra HK lød på 112.000 kr. Kort før domsforhandlingen blev sagen forligt ud fra almindelige procesrisikobetragtninger, således at lægen kom til at betale i alt 35.000 kr. uden renter og uden sagsomkostninger til HK.
Personlige tillæg
PLA har igennem længere tid haft en konflikt med HK. Uenigheden er en fortolkningstvist og drejer sig om, hvorvidt det i overenskomsten mellem PLA og HK for lægesekretærer er aftalt, at eventuelle personlige tillæg, som en arbejdsgiver kan yde en lægesekretær, automatisk og altid skal reguleres på samme tid og med samme procentsats som lønreguleringen i overenskomsten i øvrigt.
Det har umiddelbart været PLA’s opfattelse, at arbejdsgiver og lægesekretær ved konkret aftale skulle tage stilling til, om tillægget skulle reguleres eller ej. Synspunktet er i tråd med den overgangsregel, som blev indsat i den første overenskomst mellem PLA og HK. Imidlertid blev overgangsreglen udtaget af overenskomsten ved fornyelsen i sommeren 2005, og hermed opstod usikkerheden.
HK har ved flere møder fastholdt, at tillæg skal reguleres. HK henviser bl.a. til, at vi i vores overenskomst har lagt os op ad den offentlige overenskomst, når det gælder procentreguleringen mv., og i den offentlige overenskomst sker der automatisk regulering af alle tillæg.
PLA’s bestyrelse var umiddelbart af den opfattelse, at spørgsmålet måtte afgøres ved de kommende overenskomstforhandlinger i 2008. Men HK varslede, at man ønsker en faglig voldgift til afgørelse af spørgsmålet. Bestyrelsen anser imidlertid ikke problemet for at være særligt stort. Det er vores opfattelse, at langt de fleste PLA-arbejdsgivere regulerer tillæg på linie med grundlønningerne generelt, og bestyrelsen har derfor netop besluttet at give HK medhold i, at personlige tillæg skal reguleres.
Beslutningen vil blive meldt ud i førstkommende PLAkat.
Klinikpersonalets Uddannelsesfond
Vanen tro vil jeg give en lille status på arbejdet i Klinikpersonalets Uddannelsesfond. Indbetalingerne til fonden er som bekendt fortsat suspenderet, så fonden tærer på sin lille formue, der ifølge budgettet forventes at være brugt op ultimo 2008.
Det samarbejde, som Uddannelsesfonden etablerede med Sundhedsstyrelsen og CVU tilbage i 2005, som har med udvikling og udbud af kurset ”Fit for forebyggelse” at gøre, bærer stadig frugt. Kurset udbydes 6 steder i Jylland i dette forår.
Fondens samarbejde med Århus Købmandsskole og Niels Brock i København om udbud af et kursus under AMU (Arbejdsmarkedsuddannelserne) med titlen ”Personlig kommunikation og service” er fortsat en succes. Kurset udbydes i foråret både i Århus, Ålborg, Odense og i København. Kurset er som sagt et AMU-kursus, og derfor meget fordelagtigt i forhold til prisen. Det koster 649 kr. for 32 lektioner. Hertil kommer, at arbejdsgivere kan få lønrefusion til deltagere, som har en erhvervsuddannelse, dvs. f.eks. lægesekretærer. Refusionen udgør 2.668 kr. pr. deltager.
Endelig har Uddannelsesfonden gang i planlægningen af 2 uddannelsesdage for praksispersonale. Dagene afholdes den 7. september i Korsør og den 14. september i Århus. Programmet er endnu ikke klart, men vi forventer at kunne udsende invitationer i løbet af en måned.
Lønstatistik
Vi har i PLA’s bestyrelse besluttet, at der i sensommeren skal indhentes lønoplysninger for ansat personale hos alle medlemmerne med henblik på udarbejdelse af en lønstatistik. PLA’s seneste lønstatistik – og den første – udarbejdede vi i efteråret 2004. Statistikken var vigtig baggrundsviden for os i forbindelse med overenskomstforhandlingerne i 2005.
Vores overenskomstparter udarbejder med jævne mellemrum sådanne lønstatistikker, som I måske er blevet præsenteret for af personale, som beder om mere i løn. Problemerne med disse statistikker er, at indberetningerne ofte er få og kun delvis fra ansatte i almen praksis. Statistikkerne finder vi derfor ikke brugbare – vi har behov for vores egen! I vil i august/september d.å. blive bedt om at bidrage med disse lønoplysninger.
PLA’s hjemmeside
Vi har ligeledes i bestyrelsen besluttet, at vores hjemmeside skal have en ansigtsløftning. Vi har længe haft ønsker om småændringer, bl.a. indførelse af en mulighed for at abonnere på nyheder. Det er Lægeforeningens it-afdeling, som oprindeligt har udviklet hjemmesiden, men de har pga. travlhed med bl.a. laeger.dk desværre ikke kunnet løse opgaven for os. Vi har nu besluttet, at vi må indhente tilbud fra anden hjemmeside leverandør, så vi kan få en opdateret og endnu mere professionel hjemmeside.
Afslutning
Som min beretning bærer præg af, glæder jeg mig over, at PLA er i fortsat stabil udvikling. PLA har en stigende medlemstilslutning, og oplever stor interesse fra medlemmer og potentielle medlemmer, f.eks. i FAPS-kredse.
Flere af de eksempler jeg har nævnt i denne beretning illustrerer, at PLA i høj grad har sin eksistensberettigelse, fordi kompleksiteten i det at være en god og lovlydig arbejdsgiver langt fra er så enkelt, som det kan lyde.