Nyheder og nyhedsarkiv
En oversigt over alle forsidenyheder - nye som gamle.
Den 25. maj 2018 træder Persondataforordningen i kraft i Danmark. Mange af bestemmelserne gælder allerede i dag, men forordningen skærper kravene til, hvordan du som arbejdsgiver skal håndtere, opbevare og behandle personoplysninger om dine ansatte. Det betyder for dig et øget dokumentationskrav samt en informationsforpligtelse overfor dine ansatte. Håndhævelsen af reglerne er skærpet, og bødeniveauet er derfor ekstremt højt.
På PLA´s hjemmeside kan du finde relevante dokumenter, som du bruge i forhold til dine medarbejdere:
- Oplysningstekst til dine medarbejder om, hvordan du bruger, anvender og gemmer dine medarbejderes oplysninger
- Samtykkeerklæring til brug for indhentelse af personfølsomme oplysninger
- Skema til brug for registrering af praksis dataaktiviteter (art. 30 -fortegnelser)
Du kan også finde vejledninger om følgende emner:
- Sletning af oplysninger. Hvornår og hvordan du skal slette medarbejderoplysninger
- Gode råd til, hvordan du opfylder IT- sikkerhedskrav
- Tjekliste til databehandleraftaler
PLA opdaterer løbende hjemmesiden med relevant information om forordningen.
Du kan teste her, om praksis lever op til forordningens krav.
Persondataforordningen gælder også for patientdata. Vil du vide mere om din rolle som dataansvarlig læge, så skal du kontakte PLO. Du kan også læse mere her på PLO´s hjemmeside.
Har du spørgsmål til, hvad persondataforordningen kommer til at betyde for dig som arbejdsgiver, så kontakt PLA, pla@dadl.dk eller på 35448400.